دانش‌بنیان| دستگاه آنالیز تصویری ایران‌ساخت به کمک فرآوری خرما آمد

دانش‌بنیان| دستگاه آنالیز تصویری ایران‌ساخت به کمک فرآوری خرما آمد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 81626
دستگاه آنالیز تصویری می تواند خرما را در مرحله فرآوری با توجه به سایز، رنگ و نوع درجه بندی و تفکیک کند.

دستگاه آنالیز تصویری برای محصول خرما طراحی شده است؛ با این دستگاه می توان خرما را با توجه به سایز، رنگ و نوع درجه بندی و تفکیک کرد.

محمد مهرابی عضو هیات مدیره شرکت کارا کرمان با اشاره به مزیت های دستگاه آنالیز تصویری گفت: خرما، یکی از محصولات باغی و راهبردی است و با توجه به این‌که درآمد حاصل از صادرات خرما، نسبت به حجم صادرات بالای آن مطلوب نیست، بخشی از این امر به کیفیت پایین آماده سازی و بسته بندی محصول مربوط می شود.

استفاده از فناوری های نوین، مانند بینایی ماشین و پردازش تصویری، می تواند روند درجه بندی و جداسازی خرما را بهبود بخشد. پس از تهیه تصویر میوه ها، 11 ویژگی ریخت‌شناسی، 9 ویژگی رنگی و 6 ویژگی بافتی به کمک روش های پردازش تصویر می تواند استخراج شود. بهترین ویژگی ها برای تفکیک پذیری بهتر به کمک روش آنالیز تصویری تشخیص گام به گام تعیین شده اند.

آزمایشات نشان داده است که استفاده از روش پردازش تصویری در درجه بندی و جداسازی خرما با استفاده از ویژگی های ظاهری موفقیت آمیز است و می تواند کمک کند تا فرآوری خرما به شکل بهتری انجام شود. بهترین ویژگی ها برای تفکیک پذیری بهتر به کمک روش آنالیز تصویری و تشخیص گام به گام تعیین شده اند.

 

کارآمد در صنایع و معادن

دستگاه آنالیز تصویری در معدن و سایر صنایع نیز کاربرد دارد. برای نخستین بار در جهان دستگاه آنالیز تصویر برای فرآوری خرما در ایران تولید شده است اما در کشورهای دیگر دستگاه آنالیز تصویری را برای مرکبات ساخته اند و در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته است.

دستگاه آنالیز تصویری ساخته شده در داخل ایران یک چهارم نمونه خارجی قیمت دارد اما از همان کیفیت برخوردار سات و کارآیی مشابه دارد.

دستگاه آنالیز تصویری خرما در ساعت 500 گرم خرما را مرتب می کند و آماده بسته بندی و عرضه به بازار می کند.

افزایش سطح سلامت و بهداشت محصولات و حذف دست از روند فرآوری خرما یکی از مهم ترین مزیت های دستگاه آنالیز تصویری خرماست که مورد توجه قرار گرفته و می تواند سبب شود تا تولیدات خرما به صورت بهشداتی تر و زیباتر به بازار عرضه شود.

این مدیر حوزه دانش بنیان توضیح داد: تولیدکنندگان خرما به علت ضعف مالی نمی توانند دستگاه آنالیز تصویری را خریداری کنند. مشخصا خرید دستگاه آنالیز تصویری صرفه اقتصادی دارد و می توان با ایجاد شرایط لیزینگ از سوی دولت خرید آن را آسان تر کرد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دانش‌بنیان| تحلیل دفع و جذب شیمیایی با سنجشگر ایران‌ساخت ممکن شد
دانش‌بنیان| تحلیل دفع و جذب شیمیایی با سنجشگر ایران‌ساخت ممکن شد
00/10/28 - 09:55
دانش بنیان| سنجش میزان اسیدی و قلیایی بودن محلول‌ها با محصول ایران‌ساخت ممکن شد
دانش بنیان| سنجش میزان اسیدی و قلیایی بودن محلول‌ها با محصول ایران‌ساخت ممکن شد
00/07/27 - 10:25
تجهیزات آنالیز ایران‌ساخت به صنایع رسید تا دقت حسگرها و مبدل‌ها را افزایش دهد
تجهیزات آنالیز ایران‌ساخت به صنایع رسید تا دقت حسگرها و مبدل‌ها را افزایش دهد
99/12/20 - 11:41
بیشتر بخوانیم